Ursäkta att vi stör i din sköna läsning. Men vi vill bara kolla av att du är okej med våra cookies. Bocka i dem du godkänner.
Varje söndag sedan några år tillbaka släpper Dual M en ny film. Och i princip varje dag efter jobbet är de ute i garaget. Är de inte där, så är de på någon bilträff.
Hur orkar man?
– Det är drivet vi har, säger Maritza Erlandsson Aguilera. Kontakten med alla tittare och följare där ute motiverar oss, så vi vill bjuda tillbaka.
Det andra M:et i Dual M är Mathias Fransson, och tillsammans driver de sedan några år tillbaka Youtubekanalen.
Där får vi följa när deras bilprojekt byggs upp från ax till limpa, men också andra inslag som tester och frågestunder.
Hittills har det blivit över sex miljoner visningar totalt på parets kanal. Och kanske är en del av förklaringen till detta att innehållet visar hur vardagen är: ibland blir det rätt direkt, ibland går det fel.
Tidigare har vi bland annat sett deras Toyota Supra Mk5 byggas om, och 2022 stod den klar i Meguiar’s monter på Custom Motor Show. Sedan en tid tillbaka är det en Supra Mk4 som har legat på operationsbordet, numera reggad via Testa med 8HP-låda och singelturbo.
– Den tar vi med oss till Custom Motor Show för att inspirera alla duktiga bilbyggare till att göra sina bilar helt klara. Många väljer att inte slutföra sina projekt för att det kan vara svårt att få dem reggade och lagliga för gatan, men det går.
Japanska bilar ligger dem uppenbarligen varmt om hjärtat, men inte bara japanska.
– För två år sedan startade vi upp driftingprojektet, en BMW E30 med Saabmotor. Ett budgetbygge.
Målet de satte var att bygga en så bra driftingbil som möjligt för 100.000 kronor.
– Det behöver inte vara de värsta delarna för att bilen ska gå bra, säger Maritza. Men nu har det spårat ur, det blir ett bodykit på bilen så ett budgetprojekt är det väl inte längre …
På Custom Motor Show kommer BMW:n vara helt färdig och fungerande.
– Jag är till 99 procent säker på att det ska gå, säger Maritza. Maskinellt är den fortfarande ett budgetprojekt, ända tills något strular så klart. Vi vill inspirera till att bygga bilar som är lite billigare också, och att det är okej att experimentera.
För ungefär fem år sedan började de samarbeta med en annan profil inom bilhobbyn, Morgan ”Eplamojje” Svennarp. Det har resulterat i ”lackskolor” på parets Youtubekanal, vilket i sin tur resulterar i fler saker:
– Vi kommer till mässan tillsammans med honom. Filmerna vi har gjort tillsammans har varit uppskattade och han har velat dela med sig av sin kunskap. Så vi sa att det vore kul att ha en monter ihop.
Eplamojje tar med sig två av sina projekt som har synts på Dual M:s Youtubekanal: en udda hot rod och en Ferrari 328 GTB -87.
På Custom Motor Show blir det en aktivitet som garanterat tilltalar de som uppskattar lackeringsfilmerna.
– Vi kommer att ta med en lackeringssimulator där man kan prova på att lacka i VR (virtual reality), berättar Maritza. Vi blir nog först i Norden med detta. I höstas förra året visades en sådan simulator på Sema Show. Förhoppningsvis vill många prova VR-lackering, det är vårt sätt att ge tillbaka till besökarna!