Ursäkta att vi stör i din sköna läsning. Men vi vill bara kolla av att du är okej med våra cookies. Bocka i dem du godkänner.
Custom Motor Show har sen starten visat upp det senaste och bästa inom bilhobbyn. I mässhallarna på Elmia i Jönköping har många bilbyggare startat sina karriärer, och än fler har blivit inspirerade av mässan som från start varit en publikmagnet.
I dag styrs skutan av projektledaren Hans-Ove “Hasse” Boberg från Albinsson & Sjöberg som tog över rollen från Daniel "Padde" Lindstedt. Från början var det mässlegenden Lasse Theander som höll i rodret för mässan som blev en smältdegel för flera evenemang.
Stockholms sportvagnsklubb, Jönköpings Motorklubb och SHRA Jönköping hade alla anordnat tillställningar på Elmia och andra platser i Jönköping sen 1971. Det var 1984 när alla slog sina kloka huvuden ihop och mässan som då fick namnet Bilsport Custom & Motor Show föddes på riktigt. Samarbetet mellan SSK, SHRA Jönköping och Albinsson & Sjöberg lockade 41.200 besökare till Elmia under de fyra dagarna. Succén var ett faktum och på den vägen fortsatte det.
Utbudet av fordon – och med det publiksiffrorna – ökade och ökade. Genom årtiondena har namn som Sam och Chip Foose, Boyd Coddington och så klart John D’Agostino besökt mässan. Svenska förebilder som Leif Tufvesson, David “Mr Fun” Persson och Lukas Kooz har genom åren av bilbyggande och premiärvisningar utvecklats till det deras namn betyder idag.
Besöksrekordet kom 1989 då 97.000 personer gnuggade axlar på 30.000 kvadratmeter utställningsyta. Året innan hade mässan breddats för att nå ut till fler, vilket gav resultat. Några av höjdpunkterna var monstertruckuppvisning, världens bredaste bil och vinnaren av priset Best in Show. Det här året var det nämligen en motoriserad kackerlacka som vann. Ja, det var en annan tid. På scen stod Lasse Brandeby som karaktären Kurt Olsson tillsammans med damorkestern och Gudrun.
Samma år syntes Torbjörn Sandbergs custombygge på en Opel Ascona, en bil som kom tillbaka till Elmia 2022. Stilar har både kommit, gått och kommit tillbaka igen. Customvågen som till stor del drev 80-talet är tillbaka och frodas i våra svenska garage vilket har speglats på mässan genom åren!
Under 00-talet tog performance-trenden över och de europeiska bilarna började stjäla otänkbara priser från amerikanarna. Konkurrensen har inte blivit mindre. Samtidigt som nya trender kräver uppmärksamhet ligger de gamla kvar.
Fler prestandaosande bilar har setts utanför hallarna där driftingtävlingen Påsksladden underhållit i många år. Även rallylegenden Petter Solberg har kört uppvisningar här. Stjärnor som Rickard Rydell och Ken Block har gästat mässan under senare år och uppskattat besökarna nästan lika mycket som besökarna uppskattade dem.
USA-bilar, och bilar från USA, har alltid varit med sen start. 1991 fokuserade Lasse Theander extra på just importen. Han flög över till Oakland Roadster Show för att headhunta. Med sig hem fick han en VW Karmann Ghia, med tillhörande ägare Chris Addington.
Att projektledarna, har lyckats locka dragplåster och kändisnamn år efter år beror till stor del på våra älskade svenska entusiaster. Vad skulle vi locka dem med utan era byggen i världsklass?
Även om det aldrig ser riktigt likadant ut har en sak varit oförändrad i över 50 år. Det finns lite av något för alla. Modiga trendval, likväl tidlösa klassiker, har alltid ett hem på vår mässa. Utan våra utställar och trogna besökare är vi ingenting. För er jobbar vi varje år för att göra upplevelsen bättre än någonsin förr.
Inför 50 årsjubileet 2021 gavs en jubileums special ut. I tidningen kan du läsa om hur mässan utvecklats under åren och hur den blivit det den är idag.